ייפויי כוח מתמשך

באפריל 2016, קיבלה כנסת ישראל תיקון (מס' 18) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. בעקבות התיקון נוסף מכשיר משפטי חדש ומשמעותי בשם ייפויי כוח מתמשך.

ייפויי כוח מתמשך הוא כלי לתכנון עתידי המאפשר לאדם, בשלב שבו הוא כשיר מבחינה משפטית, לבחור מי יקבל החלטות הנוגעות אליו במישור הרכושי (והעסקי), האישי (רווחתו, צרכיו היום יומיים, מקום מגוריו וכיו"ב) או הרפואי, במידה ויאבד את יכולותיו לקבל החלטות בעצמו, בעקבות ירידה קוגניטיבית או מחלה הפוגעת ביכולותיו המנטליות ויותר מכך, כיצד יתקבלו החלטות אלו, במסגרת הנחיות מקדימות, הניתנות למיופה הכוח.

יתרונו הגדול של ייפוי הכוח המתמשך הוא בכך שהוא מופעל כמעט ללא כל התערבות של בית המשפט ורשויות נוספות (בהשוואה למשל למנגנון האפוטרופסות).

במסגרת ייפויי הכוח המתמשך, יכול הממנה להתייחס לכל התחומים האמורים (רכושי, אישי ורפואי) או לחלק מהם, וכן ניתן במסגרתו למנות מיופה כוח אחד שיהיה אחראי לכלל הנושאים או מיופה כוח לכל אחד מהנושאים. איש איש וצרכיו האישיים בהתאם למבנה המשפחתי הספציפי.

במסגרת ההנחיות המקדימות רשאי הממנה, כאמור לעיל, לקבוע כיצד יתנהלו ענייניו (למשל, האם הוא מעוניין לקבל טיפול סיעודי בביתו או מחוץ לביתו). במקרים מסוימים חייב הממנה לקבוע הוראות מפורשות שאם לא כן, לא יהיה מיופה הכוח יכול להחליט בהם, אלא באישור בית המשפט (למשל, מתן תרומות או מתנות או הלוואות עד לסכום של מאה אלף ש"ח או עסקאות מעל מאה אלף ש"ח ועד חצי מיליון ש"ח, פעולות במוצרים פנסיונים, מתן הסכמה לטיפולים במסגרות פסיכיאטריות). במקרים אחרים אשר נקבעו על ידי המחוקק, מיופה כוח לא יהיה מוסמך לפעול, ללא אישור מקדים של בית המשפט, אף אם ניתנה הסמכה מפורשת לכך בייפויי הכוח המתמשך (למשל, עסקאות נדל"ן, הסתלקות מחלק/מנה בעיזבון ועוד).

מיופה הכוח חייב להיות יחיד (ולא תאגיד), בגיר וכשיר מבחינה משפטית (היינו אדם שלא מינו לו אפוטרופוס או שלא נכנס לתוקף לגביו ייפוי כוח מתמשך). בין הגורמים שאינם יכולים להתמנות כמיופי כוח ניתן למנות את הגורמים הבאים: אדם שנותן לממנה טיפול רפואי או סוציאלי או שיקומי בתשלום (במישרין או בעקיפין), מי שמספק לממנה מגורים בתשלום, במישרין או בעקיפין (אא"כ הוא קרוב משפחה של הממנה), עורך הדין שבפניו נערך ייפוי הכוח. ככל שמדובר במיופה כוח לעניינים רכושיים, לא יכול להתמנות מי שהוכרז כפושט רגל (כמשמעותו בפקודת פשיטת רגל), או מי שהוא לקוח מוגבל חמור (כמשמעותו בחוק שיקים ללא כיסוי).

ייפוי כוח מתמשך כללי (כלומר ייפוי כוח שאינו מתייחס רק לעניינים רפואיים) יכול להיעשות רק על ידי עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת לכך והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי (ובלבד שאין לעורך הדין עניין אישי בייפוי הכוח) וכן צריך להיחתם בפניו, לאחר שעורך הדין שהוכשר והוסמך לכך הסביר לממנה את המשמעויות המשפטיות של ייפוי הכוח (ועניינים נוספים המנויים בחוק). זאת, כדי להבטיח, כי תהליך עשיית ייפוי הכוח המתמשך ומינוי מיופה הכוח נעשה מתוך בחירה חופשית ומרצון, וללא לחץ או השפעה בלתי הוגנת על הממנה.

לבסוף נציין, כי תנאי מוקדם לכניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך היא הפקדתו אצל האפוטרופוס הכללי (בתוך 14 ימים מיום שיגור ייפויי הכוח המתמשך באופן מקוון).

לעורכי הדין במשרדנו, העוסקים בתחום עריכת ייפויי כוח מתמשך, הסמכה מיוחדת לכך מטעם האפוטרופוס הכללי, וכן ניסיון רב בעריכתו והתאמתו באופן פרטני לפי צרכיו ומאפייניו של כל מקרה ומקרה. 

*נבקש להבהיר, כי האמור לעיל הוא תיאור כללי של הנושא, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי הניתן באופן פרטני ללקוח, בהתאם לצרכיו ומאפייניו האישיים ובהתאם להוראות החוק.

דילוג לתוכן