תביעות ליקויי בנייה

משרדנו ייצג ב- 20 השנים האחרונות רוכשי דירות, בוני דירות, יזמים וקבלנים במאות תביעות ליקויי בנייה.

עסקת רכישת דירה/בית היא עסקה מהיקרות והחשובות ביותר שעושה אדם בחייו, אך למרבה הצער לעיתים אנשים מתייחסים בקלות ראש לעסקה זו ולא דואגים שהרכישה תלווה מראשיתה על ידי אנשי מקצוע ולרבות עורך דין מיומן ומתמחה בתחום ו/או כי הדירה תיבדק על ידי מהנדס מומחה טרם החתימה על הסכם הרכישה (בעסקת יד שנייה) ו/או במועד מסירתה (ברכישת דירה מ"קבלן") ו/או לאחר תיקוני "שנת הבדק" שבוצעו על ידי הקבלן. מאידך, כמעט כל אדם במדינת ישראל אשר רוכש רכב בסכום של עשרות אלפי שקלים (המשקף כ- 2%-3%  ממחיר ממוצע של דירה בישראל) לא יוותר על בדיקת הרכב במכון רישוי מוסמך.

לכן, אנו ממליצים ללקוחותינו להקפיד על בדיקת הנכס אותו הם עומדים לרכוש או רכשו, באמצעות מהנדס המתמחה בבדיקות כאלו, לכל הפחות בעת קבלת החזקה בנכס הנרכש, וככל שמתגלים ליקויי בנייה (לרבות ליקויים בתכנון) ו/או אי התאמות בנכס יש לקבל ליווי משפטי מעורך דין המתמחה בתחום ספציפי זה. חשיבות הבדיקה על ידי גורם מקצועי מתחדדת לאור העובדה כי ישנם ליקויים שרק מומחה יכול לגלותם (הן באמצעות מכשור מיוחד והן בשל היכרותו את חוקי ותקנות התכנון והבניה והתקנים השונים) דבר שיאפשר לו לגלות, פעמים רבות, גם ליקויים המוגדרים כליקויים "נסתרים".

נציין כי ליקויי בניה ו/או אי התאמות נגרמים בד"כ בשל תכנון לקוי ו/או ביצוע לקוי ו/או שימוש בחומרים לקויים ו/או לא מתאימים ו/או בשל העובדה שהחלק בנכס ו/או האביזר (כגון: תקרה, קיר, אריח, שקע, מערכת, צנרת) אינם פועלים ו/או מתפקדים ו/או עומדים בהגדרות החוקים, התקנות, התקנים, התוכניות או חוזה/מפרט המכר. לעיתים, הליקויים הינם בעלי משמעות בטיחותית (לדוגמא: ליקויי קונסטרוקציה ההופכים את המבנה למסוכן, מערכת חשמל מסוכנת, מעקות שעלולים לגרום לנפילה וכיו"ב) ולעיתים בעלי משמעות אסתטית בלבד.

למרבה הצער, פעמים רבות אנו נתקלים במצב שבו היזם/הקבלן מנצל את חוסר נסיונם ו/או חוסר הבנתם של הרוכשים בתחום ומבצע תיקונים חלקיים ו/או קוסמטיים שנמשכים על פני תקופה ארוכה של שנים רבות. התנהלות זו גורמת לרוכשים לעוגמת נפש, לביצוע תיקונים חוזרים ונשנים בנכס (שכן הקבלן/היזם אינו דואג לבצע תיקונים שיפתרו את הבעיות מיסודן) ולעיתים הרוכשים אף נותרים עם נכס מרובה ליקויים אשר לא יתוקן לעולם על ידי היזם/הקבלן בשל תום תקופת האחריות/הבדק ו/או חלוף תקופת ההתיישנות הקבועה בחוק.

נזכיר כי לכל ליקוי ישנה תקופת בדק/אחריות שונה, אשר מסתיימת בזמן שונה. כמו כן, תקופת ההתיישנות שונה ביחס לליקויים שונים והיא תלויה, בין היתר: בזמן היווצרות הליקוי או מקור הליקוי, בזמן מסירת החזקה בנכס, בזמן גילוי הליקוי, בהתנהלות הצדדים מאז התגלה הליקוי, במועד התיקונים שבוצעו (ככל שבוצעו) ועוד. באופן עקרוני, הפסיקה קבעה כי במועד שבו נוצר "כח התביעה" מתחיל "מרוץ ההתיישנות", אך כאמור לעיל, יש לנתח כל סיטואציה בהקשר למכלול הנתונים הספציפיים ולבחון מהו מועד תחילת תקופת ההתיישנות ומתי תסתיים תקופת ההתיישנות ביחס לליקויים השונים הקיימים בנכס.

נציין כי תחום ליקויי בניה דורש: ניסיון רב; הכרות מעמיקה של עולם התכנון והבניה, על ענפיו השונים; התמחות והתמקצעות ספציפית בהליך הבניה; קריאת תוכניות והבנת מונחים מעולם הבניה; השכלה רחבה ובקיאות בחקיקה הענפה הקיימת ולרבות בחוקי התכנון והבניה, בתקנות התכנון והבניה ובתקנות תכנון משלימות (כגון: תקנות פיקוד העורף לממ"דים, תקנות בטיחות אש, הוראות למתקנים סניטריים, נוהל מבא"ת), תקנים, הנחיות מקצועיות ועוד.

לכן, מעורבותו של עורך דין המתמחה בתחום ליקויי בנייה הינה קריטית לתהליך המתנהל מול היזם/הקבלן, למן תחילתו, והליווי המשפטי והמקצועי-הנדסי עשוי להיות ההבדל בין הצלחה בהתנהלות מול היזם/הקבלן ובעלי המקצוע/היועצים/המתכננים מטעמו, בביצוע התיקונים ובקבלת הפיצוי ובין כשלון חרוץ.

משרדנו מלווה את לקוחותיו, בין היתר, בניהול תכתובת עם היזם/קבלן טרם הגשת תביעה, בניהול מו"מ בדרישה לתיקון הליקויים, בדרישת פיצויים כספיים וככל שהדבר נדרש גם בהגשת תביעה לבית המשפט.

למשרדנו ניסיון רב גם בייצוג בתביעות המוגשות על ידי נציגות הבית המשותף (או בשם היותר מוכר "ועד בית") כנגד היזם/הקבלן בגין טענות לליקויים ו/או אי התאמות ברכוש המשותף.

ליווי משפטי של דייר/נציגות הבית המשותף כמו גם הליווי ההנדסי מאפשר:

  • להתמודד בצורה המיטבית עם היזם/הקבלן (אשר מצידו מלווה בד"כ במחלקות משפטיות המייעצות לו בכל צעד ושעל).
  • לעמוד על ביצוע כלל התיקונים הנדרשים.
  • להימנע עד כמה שניתן ממשיכת זמן על ידי היזם/הקבלן בביצוע התיקונים.
  • להתכונן כפי הנדרש להגשת תביעה, ככל שתדרש, לרבות בכל הנוגע לתיעוד הליקויים וההתנהלות מול היזם/הקבלן בצורה נכונה, הכנת תשתית משפטית ועובדתית הנדרשת לצורך הגשת התביעה ועוד.
  • לקבל את הפיצוי המקסימלי (במקרים המתאימים) גם בגין ירידת ערך ו/או דיור חלופי ו/או הפסד ימי עבודה ו/או בגין איחור במסירת הנכס ו/או עוגמת נפש ו/או אבדן הכנסות (לדוגמה בשל חוסר אפשרות להשכיר את הנכס) ו/או הוצאות משפט ו/או שכ"ט עו"ד ו/או בגין כל נזק ספציפי אחר.

לאורך 20 השנים האחרונות ייצגו עורכי הדין ממשרדנו, בהצלחה מרובה, בתביעות ליקויי בניה, ובין היתר בנושאים הבאים:

  • תביעות ליקויי איטום (ברובם מתבטאים בהופעת רטיבויות, נזילות ועובש).
  • תביעות ליקויי קונסטרוקציה (שלד המבנה). בתביעות אלו עולות לעיתים טענות גם בנוגע לייעוץ הביסוס/ייעוץ הקרקע שניתן על ידי יועץ הביסוס/הקרקע.
  • תביעות ליקויים במערכת הביוב ו/או הניקוז.
  • תביעות ליקויים במערכת החשמל.
  • תביעות ליקויי אקוסטיקה (הגורמות בד"כ לחוסר בידוד, רעש וכו').
  • תביעות ליקויי בנייה "כלליים" (כגון: גוונים שונים, שקעים לא תקינים, סדקים לא קונסטרוקטיביים, ליקויים במערכת הקולטים/הגז וכיו"ב).
  • תביעות ליקויים במערכות האוורור, חלונות ודלתות.
  • תביעות ליקויי בנייה מטעם הנציגות בשל נפילת חיפויי חוץ.

נציין כי משרדנו היה מעורב, בהצלחה, גם בתביעות שונות במסגרתן התבקש סעד של השבת התמורה לרוכשים/שוכרים (לאחר ביטול הסכם המכר או הסכם השכירות), וזאת בשל טענות לקיומם של ליקויים מבניים בנכס אשר הוסתרו על ידי המוכרים או המשכיר.

דילוג לתוכן